Khamis, 3 November 2011

Suatu Perjalanan Yang Jauh





Maaf ,terlalu lama aku menyepikan diri dari mengemas kini blog ku...'
Bukan sengaja,cuma ada masalah teknikal..dan mungkin juga  kesuntukan masa..


Walau apa pun ini bukan alasan munasabah...yang harus aku jadikan 'pertahanan' diri.


Syukur ya ALLAH,Ya Rahman..,Ya Rahiim..
Aku masih lagi bernafas dan masih diberi pinjaman kekuatan akal,hati dan kecekalan.


Dalam menyingkap semula kisah dan pengalaman2 ku di sepanjang hampir 50 tahun..seingat aku..tiada yang 'indah' ,tiada yang 'manis' yang boleh ku kongsi kan..
Rasanya yang pahit lebih 'menguasai' daripada yang 'mengujakan'


Namun sebagai manusia..sejarah yang pahit biasanya akan jadi manis selepas ia berlalu bertahun2.


Benar kata pepatah dan nasihat pujangga...'TIDAK SEMUA YANG KITA HARAPKAN,AKAN MENJADI MILIK KITA ,Dan aku mempersetujuinya untuk sepanjang dekad ini..


Namun setelah beberapa siri kuliah yang aku hadiri serta seminar yang 'terpaksa' aku kunjungi...
Kini baru lah aku sedar...sebenarnya..ALLAH sentiasa menyuruh kita meminta padaNYA,
hanya aku saja yang 'Sombong' dan 'Dungu' akan maksud Firman ALLAH tersebut..


ALLAH kata.."Pintalah Pada KU,Nescaya Akan AKU Perkenankan"
tetapi bagaimana caranya nak minta??kenapa aku tiap hari 5x atau 10x mintak masih tak jugak dapat-dapat ??!!


Dah setengah abad umur pun aku masih jugak 'tak pandai',masih 'bebal' untuk meminta pada ALLAH..
Walau apapun aku sedar sebenarnya,selagi kita konsisten meminta dan yakin..insyaALLAH..pasti akan bertemu jawapannya..


Rasanya tidak sia-sia aku hadir seminar "Rahsia Otak Kanan Terbongkar" oleh Dr.Shofri Azral pada tahun 2009 lalu.
Sedikit sebanyak..,aku faham kenapa,mengapa dan dan di mana silapnya aku berdoa selama ini.


Bagi sesiapa yang telah ikuti seminar intensif tersebut dan telah bersungguh2 menjalani latihan..pasti dah dapat 'jawapan'.
Tahniah atas kesungguhan anda..tahniah atas kejayaan anda,kami dan kita semua.


Mana2 yang belum berhasil,jangan putus asa.Mintak...Mintak...Dan Mintak lah pada ALLAH selalu tanpa jemu..cuma 'guide'perlu ada.


Cara berdoa :Amat Penting..
Dulu,aku rupa2nya salah berdoa..tak ikut 'tune'..main hentam jek.!
No wonder..kejap aku nak 'jadi' orang macam ni..,kejap bercita2 macam itu..,kejap2 nak tu,nak ni...ffuuuhhh! melalut2 dan 'jauh'
perjalanan batin ku.


Kekadang macam tak lojik tapi itu lah realiti.
Sebenarnya kita selalu tidak menggunakan 'Roh' kita..tidak menguna roh kita dalam semua urusan.Mungkin jugak kita tak tahu macamana nak guna atau mungkin juga tersalah guna..!!!


Ini bermakna..kita solat setiap hari 5 waktu..tidak khusuyuk..sebab roh kita tidak menghadap ALLAH 100%...
Ini lah aku sebenarnya..,


Aku telah melalui "Suatu Perjalanan Yang Jauh"..tetapi Alhamdulillah ...ALLAH bagi aku Petunjuk dan Rahmat Nya Yang Maha Agung..!!!
Aku minta pada NYA agar aku tidak lagi menjadi hamba yang teraba-raba di masa2 akan datang.


Marilah kita setiap hari berdoa "Ya ALLAH..Guide lah aku ke jalan MU.."(ih dinas sirotal mustakiimm)


InsyaALLAH...
ok bertemu lagi kita di lain siaran..
wassalam & wallahua'lam 





















2 ulasan:

  1. Mudah2an urusan kita dipermudahkanNYA, Amin Ya Rabbal Alamin.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aamin..terima kasih atas doa saudara..dan kunjungan saudara ke blog buruk saya.

      Padam